Примери коришћења
Градска топлана
на Српском и њихови преводи на Енглески
{-}
Colloquial
Ecclesiastic
Computer
Latin
Cyrillic
Градска топлана Нови Сад.
District heating plant Novi Sad.
Од 10. 12. 2018. године, на који је Градска топлана одговорила уредивши предлог.
Of December 10, 2018, to which Gradska toplana has replied by putting the submission is order.
Градска топлана је дала појашњење плаћања по м2 и по измереној количини топлотне енергије.
Gradska toplana has provided a clarification to the payment per m2 and per measured quantity of the thermal energy provided.
Од 1996. радила је у компанији за осигурање" WINNER BROKER" а од 1997-1999 у ЈКП„ Градска топлана“ Ниш.
From 1996 she worked in insurance company WINNER BROKER and in the period 1997-1999 in Public Enterprise‘City Heating Plant', Nis.
Градска топлана је код првог утврђивања цене 2015/ 16, исказала корекциони елемент нула.
When establishing the 2015/16 prices for the first time, Gradska toplana has expressed the correction 3 element to equal zero.
Утврђено је да је у истом наведено да Градска топлана није утврдила вредносни израз корекционог елемента као саставни део фиксног дела цена.
The SAI has continued to establish that Gradska toplana has failed to determine the correction element in value as an integral part of the fixed part of a price.
Градска топлана у Петровцу на Млави почела је са пробним радом 1979. године са 2 радника из грађевинског предузећа'' Дом'' и 2 радника из медицинског центра.
District Heating Plant at Petrovac began trial operation in 1979 with 2 employees of the construction company'' Home'' and 2 workers from the medical center.
На основу наведеног,ДРИ је утврдио да је Градска топлана у свему поступила по препорукама, а чиме су отклоњене неправилности констатоване у Извештају.
On the basis of the above,the SAI has established that Gradska toplana has acted in full and complete compliance with the recommendations, thus removing the irregularities established in the Report.
Такође, Градска топлана има јединствену цену за све кориснике( и за становнике и за привреду и за јавне кориснике), без обзира на могућност коју предвиђа Уредба, да тај однос може бити 1: 1.
Also, Gradska toplana has a single price for all users(private users, business users and public users) regardless of the 1:1,25% ratio option provided by the Regulation.
Поднесак којим се достављају примедбе, ставови имишљења треба да садржи напомену да се односи на објављени предлог обавеза које је доставило друштво Градска топлана.
The submission containing observations, positions andopinions relevant to the proposed commitments should contain an annotation referring to the proposed commitments submitted by PUC Gradska toplana.
После 6 месеци пробног рада 1980. године радила су 4 радника из комуналне службе а од 1982. године постоји јединствена фирма КЈП'' Извор'' и од тада градска топлана ради самостално у том предузећу.
After 6 months of trial operation in 1980 did the 4 workers from utilities and from 1982 there is a unique company KJP''Izvor'' and since then the city heating plant works independently of the enterprise.
Градска топлана је појаснила, у вези са начином и поступком утврђивања цене снабдевања топлотном енергијом, да почев од 2015. године утврђује" нулте цене" на почетку сваке грејне сезоне у складу са Уредбом.
With reference to the manner and procedure relating to the pricing of the costs of supplying heating energy to end consumers, Gradska toplana has clarified that since 2015 establishes the"zero price" baseline at the beginning of a heating season in line with the Regulation.
У неколико грејних сезона посебном одлуком датаје могућност корисницима да се определе за плаћање по м2( паушал) без обзира што Градска топлана има мерење на свим местима испоруке топлотне енергије( 100%).
During several heating seasons,a special decision enabled the consumers to pay per m2(lump sum) regardless of the fact that Gradska toplana had the capacity to measure the delivery of thermal energy quantities at all measuring points(100%).
На захтев Комисије, ДРИ је дописом, заведеним код Комисије под бр. 5/ 0-05-190/ 2018-2 од 27. 02. 2018. године, доставио Извештај о ревизији финансијских извештаја иправилности пословања Јавног комуналног предузећа" Градска топлана" Ниш бр.
At the request of the Commission, in a letter entered under number 5/0-05-190/2018-2 of February 27, 2018, the SAI has submitted the Report on the audit of financial statements andregularity of operations of the Public utility company"Gradska toplana" Niš, no.
Градска топлана је за контролисани период( период примене Уредбе) имала сагласност оснивача на све утврђене и примењене цене снабдевања топлотном енергијом( како" нултих" тако и промењених цена), што је неспорно утврђено у контроли.
For the controlled period referred(implementation of the Regulation), Gradska toplana had an approval of the founder for all established and applied prices for the thermal energy supply services(both for"zero" and changed prices), which was distinctively established during the control.
Неевидентирањем ових прихода, аимајући у виду начин утврђивања цене топлотне енергије, Градска топлана ове приходе није искључила из обрачуна максималне висине прихода чиме је финансирање наведених трошкова пренела на остале потрошаче.
By failing to record these revenues, andgiven the manner for establishing the price of thermal energy, Gradska toplana has failed to exclude these revenues from calculations of a maximum revenue level, and in doing so, has reassigned the financing of the above-mentioned costs to other consumers.
Истакнуто је да Градска топлана у току 2016. године није евидентирала приходе у износу од 5. 565 хиљада динара по основу испоручене топлотне енергије од 1. 212. 937 kWh/ m3, корисницима чија је специфична потрошња изнад просечне месечне потрошње увећане за 20%.
It is underlined that Gradska toplana has failed to record revenues in the amount of 5,565 thousand dinars in 2016 generated from the provision of thermal energy in the volume of 1,212,937 kWh/m3 to users whose specific consumption is above the average monthly consumption increased by 20%.
На захтев Комисије, Државна ревизорска институција( у даљем тексту: ДРИ) је дописом, заведеним код Комисије под бр. 5/ 0-05-190/ 2018-2 од 27. 02. 2018. године, доставила Извештај о ревизији финансијских извештаја иправилности пословања Јавног комуналног предузећа" Градска топлана" Ниш бр.
Following on the request presented by the Commission, in a letter entered in the Commission under number 5/0-05-190/2018-2 of February 27, 2018, the State Audit Institution(hereinafter referred to as SAI) has submitted the Report on the audit of financial statements andregularity of operations of the Public Utility Company Gradska toplana Niš no.
У току примене Уредбе, Градска топлана се строго придржава и овог члана и имала је измену варијабилне тарифе и наниже и навише. За све наведене промене, издавана је сагласност оснивача тј. Градског већа Града Ниша, кроз давање решења о давању сагласности.
During the period of implementation of the Regulation, Gradska toplana has adhered strictly to the article mentioned and has modified the variable tariff both upwards and downwards. For all related changes, the founder, i.e., the City Council of the City of Niš, has granted permissions by enacting decisions on approval.
Од 12. 02. 2019. године предложила додатну обавезу коју је спремна да добровољно преузме ради отклањања могућих повреда конкуренције,и то:• Градска топлана ће убудуће редовно и то након истека грејне сезоне обавештавати Комисију о реализацији предложених обавеза и активностима које је преузела у предметном поступку, писаним путем, уз доставу доказа који прате реализацију.
Of February 12, 2019, Gradska toplana has proposed an additional commitment that is voluntarily willing to undertake in order to remove potential infringements of competition,namely:• In the future, Gradska toplana shall regularly, namely after the end of a heating season inform the Commission in written form on the implementation of proposed commitments and activities taken in the proceeding concerned, with evidence provided in support of the implementation.
ДРИ је такође установила да Градска топлана примењује цене за прикључак на топловодну мрежу, за чије утврђивање се као један од критеријума укључује удаљеност објекта од магистралног топловода, иако овај елемент није дефинисан Правилником о одређивању накнаде за прикључак на топловодну мрежу број 3855/ 2010-09 од 23. децембра 2010.
SAI has also established that Gradska toplana applies prices for connection to the district heating network, where the distance of a targeted building from the backbone district heating pipeline is set as one of the criteria, although this element is not defined by the Rulebook for the establishment of fees for connection and access to the district heating network no.
Сагласно члану 58. став 3. Закона, Комисија на својој интернет страници објављује обавештење о поднетом предлогу странке у поступку и позива све заинтересоване стране да примедбе,ставове и мишљења који се односе на предлог обавеза које је поднело друштво Градска топлана, у писаној форми, доставе у року од 20 дана од дана објаве обавештења, на адресу: Комисија за заштиту конкуренције, ул.
Pursuant to Article 58(3) of the Law, the Commission publishes on its webpage the notice of filing commitment proposals by the party to the proceeding andcalls all interested parties to submit observations, positions and opinions relevant to the proposed commitments by PUC Gradska toplana in written form, no later than within 20 days from the date of publication of the notification to the 5 following address: Commission for Protection of Competition, 25 Savska St., 4th floor.
ДРИ је установила да је Градска топлана при утврђивању висине регулисаних средстава( основица за обрачун повраћаја на ангажована средства који енергетски субјекат може да оствари у регулаторном периоду) за 2015/ 2016 и 2016/ 2017 грејну сезону укључила 2 и нето вредност прибављених средстава без накнаде, као што су донације, иако је Уредбом прописано њихово изузеће.
SAI has established that when calculating the amount of regulated funds(calculation basis for return on capital employed which an energy entity may generate during a regulatory period), for 2015/2016 and 2016/2017 heating season Gradska toplana has also included a net value of obtained funds free of charge such as grants, although the Regulation stipulates their exemption.
Након достављања одазивног извештаја ииздавања послеревизионог извештаја, Градска топлана је накнадно доставила финансијске извештаје за 2017. годину и Програм пословања за 2018. годину и другу документацију, која није била предмет ревизије ДРИ, а на основу којих је утврђена цена снабдевања топлотном енергијом за грејну сезону 2018/ 2019 годину, а коју документацију је ДРИ ценио.
Following the submission of the response to the audit report andpublication of a post audit report, Gradska toplana has subsequently submitted the 2017 financial statements and the 2018 Program of operations and other documents that were not the subject of the SAI audit, and which were used for the pricing of the thermal energy supply services for the 2018/19 heating season, evaluated by the SAI.
У вези са корекционим елементом Градска топлана је истакла да је то, према Уредби, вредносни израз( новчани износ) којим се умањује или увећава максимална висина прихода за регулаторни период, и то за износ одступања оствареног прихода за претходни регулаторни период по основу регулисаних цена на које је дата сагласност од максималне висине прихода утврђене у складу са Методологијом за претходни регулаторни период.
With reference to the correction element, Gradska toplana has underlined that the issue, pursuant to the Regulation, is set as a value term(monetary amount) that reduces or increases the maximum revenue level for the regulatory period, in the amount of deviations of the revenue generated for the previous regulatory period based on the regulated prices which were approved from the maximum revenue level regulated by the Methodology for the previous regulatory period.
У Извештају је истакнуто и да је Градска топлана при одређивању максималне висине прихода, а који се односи на фиксни део, у обрачун фиксних оперативних трошкова укључила: 1 трошкове предујма у извршним поступцима; 2 укупан износ трошкова резервисања за накнаде и друге бенефиције уместо исплаћених накнада по овом основу који су утврђени Уредбом; 3 трошкове зарада, накнада зарада и осталих личних расхода изнад износа утврђених правним оквиром.
The Report also underlined that Gradska toplana has included the following elements in the calculation of fixed operating costs when establishing the maximum revenue level relating to the fixed part: 1 advance payment costs in enforcement procedures; 2 the total amount of provisions for costs incurred for fees and other benefits, instead of remunerations paid on this basis under the Regulation; 3 wage bill costs, fees for employees and other personal expenses exceeding the amount established by the legal framework.
Парадоксално је то што су многе градске топлане након оштрог пада цене енергената у 2014. години" преко ноћи" постале профитабилне, али се то побољшање пословања није прелило на пораст инвестиција.
Paradoxically, the fact that many city heating plants became"profitable" overnight after the sharp drop of fuel prices in 2014, did not spill over into increased investments.
Убедљиво највећи загађивачи ваздуха у Србији долазе из енергетског сектора- термоелектране и градске топлане, а у локалним срединама значајни извори загађења су и јавне установе и домаћинства са својим котларницама и ложиштима.
By far the largest air polluters in Serbia come from the energy sector- thermal power plants and city heating plants, while in local communities, significant pollution also comes from public institutions and households that have their own boiler rooms or furnaces.
Увидом у закључак Градског већа Града Ниша број 1731-46/ 2015-03,ДРИ је утврдила да је Градска Скупштина дала препоруку Градској топлани да из сопствених средстава финансира трошкове даљинског грејања у делу више испоручене топлотне енергије од просечне месечне специфичне потрошње увећане за 20%.
After reviewing a conclusion passed by the City Council of the City of Niš entered under number 1731-46/2015-03,SAI has established that the City Assembly has issued a recommendation to Gradska toplanato finance the costs of remotely monitorable and controllable energy heating system from its own resources in a segment of excess thermal energy provision from the average monthly typical consumption increased by 20%.
Укупна слика донекле је поправљена у претходне две године зато што су градске топлане( нарочито у Београду) почеле привремено да послују профитабилно( неуобичајено благе зиме, уз оштар пад цена енергената који није био праћен смањењем цена грејања за крајње кориснике).
This overall image has been somewhat improved over the last two years because city heating plants(especially in Belgrade) have been temporarily operating with profit(unusually mild winters, with a sharp drop in the price of gas not accompanied by a drop in the price of heating for end users).
English
عربى
Български
বাংলা
Český
Dansk
Deutsch
Ελληνικά
Español
Suomi
Français
עִברִית
हिंदी
Hrvatski
Magyar
Bahasa indonesia
Italiano
日本語
Қазақ
한국어
മലയാളം
मराठी
Bahasa malay
Nederlands
Norsk
Polski
Português
Română
Русский
Slovenský
Slovenski
Svenska
தமிழ்
తెలుగు
ไทย
Tagalog
Turkce
Українська
اردو
Tiếng việt
中文