Примери коришћења Међубанкарске накнаде на Српском и њихови преводи на Енглески
{-}
-
Colloquial
-
Ecclesiastic
-
Computer
-
Latin
-
Cyrillic
У Републици Србији међубанкарске накнаде су тренутно вишеструко више него на тржиштима Европске уније.
Међубанкарске накнаде су утврђене тако да узму у обзир мрежне ефекте система и да повећају целокупни ефекат система.
Свако коришћење платне картице VISA на продајном месту трговца подлеже плаћању међубанкарске накнаде од стране банке прихватиоца банци издаваоцу.
Међубанкарске накнаде за платне трансакције засноване на картицама у Европској унији регулисане су Уредбом Европског парламента и Савета бр.
Клијенти Mastercard-а у Републици Србији нису закључили билатералне споразуме о висини међубанкарске накнаде, већ примењују правила прописана од стране Mastercard-а.
Међубанкарске накнаде не представљају продајну цену уcлугe коју пружа Mastercard и Mastercard не остварује приход од међубанкарске накнаде.
Комисија констатује да је VISA организација доставила податке о висини накнада али није иобразложила структуру међубанкарске накнаде, како је наложено.
Одговарајући ниво међубанкарске накнаде подржава издавање картица, док такође омогућава да прихватиоци/ трговци плате фер цену за услуге од којих имају користи.
Могућности доношења одлука од стране банака су уклоњене а нема ни заједничког интереса између Mastercard-а( и његових акционара) ибанака да одрже међубанкарске накнаде на високом нивоу.
Одсуство међубанкарске накнаде био би директан губитак за кориснике, који би, у том случају, самостално сносили трошкове еквивалентне таквој категорији накнада. .
Комисија констатује да Mastercard није образложио иобјективно оправдао висину и структуру међубанкарске накнаде у примени, већ је оправдавао неопходност њеног постојања.
Искуство Mastercard-а показује да међубанкарске накнаде представљају најбољи начин расподеле трошкова у вези са функционисањем платних картица и повезаних услуга, између корисника ланца платног система, трговаца и платилаца.
На основу наведеног,трговци ће имати увид у основне компоненте трговачке накнаде- трошкове међубанкарске накнаде, накнаде картичног система и маргину банке и моћи ће да се упознају с тим које картице им стварају веће трошкове.
Уз наведену накнаду, банка трговца плаћа и међубанкарску накнаду, која не може бити већа од 0, 2% износа платне трансакције на продајном месту трговца,што је у овом тренутку повољније од међубанкарске накнаде коју плаћају код картичних плаћања.
Почев од јула 2009. године ау вези са одлуком Европске комисије, Mastercard је преко-граничне међубанкарске накнаде у европском економском подручју утврдио на нивоу од 0, 2% за дебитне и 0, 3% за кредитне картице.
Раздвајање накнада( енг. unblending) Прихватилац је дужан да трговачке накнаде трговцу нуди и обрачунава појединачно за различите врсте ибрендове платних картица за чију се употребу плаћају различите међубанкарске накнаде и/ или различите накнаде картичних система плаћања.
Сагласно претходним наводима, подносилац иницијативе сматра да је Mastercard одлуком о утврђивању висине међубанкарске накнаде довео до нарушавања конкуренције између банака које прихватају реализацију плаћања картицама, што представља рестриктивни споразум у смислу члана 10. Закона.
Сва права члана- корисника чланства и лиценце прописана су Основним правилима и VISA правилима о производима и услугама2, које банка члан добија приликом закључења уговора, из којих следи да се VISA правила примењују и обавезујућа су за све учесникеу VISA систему као и да VISA одређује међубанкарске накнаде уз право да исправи неадекватне прерасподеле.
У одсуству билатералних споразума између банака којима би биле одређене међубанкарске накнаде, VISA организација обавезује све банке укључене у систем VISA картичарске организације да међубанкарске накнаде у прописаним износима примењују по аутоматизму приликом сваког плаћања платним картицама на продајним местима трговца.
Међубанкарске накнаде су у Европској унији прописане Уредбом ЕУ 2015/ 751 о мултилатералним накнадама за плаћања заснована на платним картицама5, којом су међубанкарске накнаде ограничене на 0, 2% вредности трансакције извршене дебитном картицом и 0, 3% вредности трансакције извршене кредитном картицом.
Коначан Предлог обавеза се састоји у томе што би Mastercard организација донела нову одлуку о висини међубанкарске накнаде према којој би применила висину међубанкарске накнаде од 0, 2% вредности извршене трансакције дебитном картицом и 0, 3% вредности извршене трансакције кредитном картицом почев од 17. 12. 2018. године и доставила о томе доказ Комисији.
С тренутно просечног 1%,Законом се међубанкарске накнаде ограничавају на ниво на коме су у земљама Европске уније- на 0, 2% за трансакције дебитним картицама и 0, 3% за трансакције кредитним картицама, с прелазним периодом од шест месеци, од 17. децембра 2018. године до 17. јуна 2019. године, када су међубанкарске накнаде ограничене на максималних 0, 5% за дебитне и 0, 6% за кредитне картице.
Негирајући интерес у одређивању међубанкарских накнада наводи седа VISA организација нема интерес да накнаде буду" превисоке" или" прениске", већ настоји да стопе по којима се накнаде обрачунавају, процени на нивоу који је оптималан за интересе обе стране, банке издаваоце и банке прихватиоца. Уз то, истакнуто је и да међубанкарске накнаде нису нужно релевантне за све трансакције које се обављају плаћањем платном картицом.
У образложењу изнетих ставова Представништва Mastercard-а наводи се да међубанкарске накнаде предвиђају пренос прихода између банке издаваоца и банке прихватиоца у циљу постизања оптималног пружања услуга од стране издаваоца и прихватиоца, трговаца и платилаца будући да веће међубанкарске накнаде стимулишу потражњу платилаца, док ниже стимулишу потражњу трговаца.
На основу анализе достављених Глобалних процедура међубанкарских накнада, Комисија је закључила да и регионални извршни директор учествује у одлуци о промени међубанкарске накнаде у једној земљи, а на основу Основних правила компаније VISA и Правила за производе и услуге компаније VISA, Република Србија спада у регион CEMEA1, те је закључено да и VISA CEMEA учествује у одређивању међубанкарских накнада. .
Коначно, Представништво Mastercard-а је истакло да акоКомисија сматра другачије Mastercard међубанкарске накнаде, правила и пракса у вези са њима, могла би да се квалификују за појединачно изузеће од забране у складу са чланом 11. и 12. Закона, при чему је изнета аргументација у погледу четири услова из одредбе члана 11. Закона, која је потребно кумулативно испунити да би рестриктивни споразум могао бити изузет од забране.
Овог члана. Ради примене ограничења из ст. 1. до 4. овог члана, сваки уговорени износ новчаних средстава,укључујући нето накнаду, који има исти предмет и/ или ефекат као међубанкарска накнада, а који издавалац прима од картичних система плаћања, прихватиоца или било ког другог посредника у вези с платним трансакцијама на основу платних картица или повезаним активностима- сматра се делом међубанкарске накнаде.
Такође, обавезују се да обавесте Комисију о усвајању било које одлуке о износима основне међубанкарске накнаде, укључујући и нови износ међубанкарских накнада који се примењује за потрошачке дебитне и кредитне картице у домаћим трансакција у Републици Србији у року од 15 дана од усвајања такве одлуке током рока извршења.
Према наводима из иницијативе,повреда конкуренције се огледа у томе што је Mastercard одредио минималну висину вишестране међубанкарске накнаде( у даљем тексту: међубанкарска накнада) на прекомерно високом нивоу и, у одсуству билатералних споразума, обавезао све банке укључене у систем Mastercard-а да међубанкарске накнаде у прописаним износима примењују по аутоматизму приликом сваког плаћања платним картицама.
Стога имају интереса да промовишу бренд који на основу међубанкарских накнада доноси највише прихода.