Примери коришћења Фискалне стратегије на Српском и њихови преводи на Енглески
{-}
-
Colloquial
-
Ecclesiastic
-
Computer
-
Latin
-
Cyrillic
Пројекцијa кретања јавних прихода из Фискалне стратегије у начелу је добра.
Први пут од 2011. нацрт Фискалне стратегије припремљен је пре почетка израде буџета за наредну годину.
Све то је отежавало поуздано прављење средњорочних фискалних пројекција иправовремену припрему Фискалне стратегије.
Предлогом фискалне стратегије планиран је дефицит од 3, 6% БДП-а у 2013. години, 1, 9% БДП-а у 2014. години и 1% БДП-а у 2015. години.
Највећи макроекономски проблем Србије је недовољан привредни раст- а нацрт Фискалне стратегије за њега не нуди одговарајуће решење.
Combinations with other parts of speech
Сврха Фискалне стратегије је да јасно дефинише циљеве и смернице фискалне политике у наредне три године.
Дефицити који су дефинисани у Предлогу фискалне стратегије( 1, 9% БДП-а у 2014. години и 1% БДП-а у 2015. години) одговарајући су за остваривање овог циља.
Нацртом Фискалне стратегије планирано је да дефицит консолидоване државе у периоду 2020-2022. остане непромењен у односу на 2019. годину и да износи 0, 5% БДП-а.
Oграничење нових издатих гаранција дато је у Предлогу фискалне стратегије само као претпоставка у анализи основног сценарија кретања јавног дуга.
Међутим, што Предлогом фискалне стратегије није представљен одговарајући програм којим би се постигло планирано снажно смањивање јавних расхода у средњем року.
Провера пројекција јавних прихода ијавних расхода из нацрта Фискалне стратегије показује да су оне у начелу у реду- што значи и да је и њихов резултат, тј.
План Владе из Фискалне стратегије не предвиђа довољно кредибилне и снажне мере за заустављање раста јавног дуга у односу на БДП у средњем року.
У табели 2 приказане су пројекције кретања јавног дуга из Предлога фискалне стратегије и процена кретања јавног дуга коју је израчунао Фискални савет.
Предлогом фискалне стратегије дефинисано је да се учешће јавних расхода у БДП-у након 2014. године знатно смањује, док учешће јавних прихода остаје слично у односу на 2013. годину.
Пројекције кретања јавног дуга из Предлога фискалне стратегије унеколико се разликују од пројекција Фискалног савета, нарочито за крај 2012. и 2013.
Нацртом Фискалне стратегије прогнозирано је да ће Србија од 2020. до 2022. да остварује стопе раста БДП-а од 4% годишње, што приближно одговара тренутном просечном расту земаља ЦИЕ.
ГОДИНУ СА ПРОЈЕКЦИЈАМА ЗА 2014. ГОДИНУ Предлогом фискалне стратегије предвиђено је смањење фискалног дефицита које ће довести до заустављања раста јавног дуга и његовог смањења у средњем року.
Предлогом фискалне стратегије предвиђено је да расходи готово свих министарстава у 2014. порасту за тачно 4% номинално у односу на 2013. годину, а у 2015. години за тачно 4% у односу на 2014. годину.
Уз то, и пројекције ПДВ-а су нешто веће од тренутних прогноза Фискалног савета како у 2019, тако и у средњем року,што би ваљало такође проверити приликом израде ревидиране Фискалне стратегије.
Нацрт Фискалне стратегије, који би требало да препозна ове приоритете, Влада још од 2012. није усвојила у роковима које дефинише буџетски календар, већ се Стратегија прави у исто време кад и буџет.
То наговештава да ће напокон почети дасе поштује законом дефинисан буџетски календар који почиње припремом Фискалне стратегије, наставља се израдом годишњег буџета, а завршава се усвајањем Завршног рачуна буџета.
Структурне реформе из Предлога фискалне стратегије, које треба да доведу до планираног смањења расхода буџета, сувише су широко постављене, без конкретних циљева и рокова, због чега сматрамо да нису кредибилне.
На крају, Фискални савет сматра да је прогнозирана стопа реалног раста БДП-а од 1, 5% у 2016. години највероватније недостижна, а даби уместо тога раст привреде у 2016. могао бити 0%( в. поглавље:" Оцена макроекономских пројекција из Фискалне стратегије").
Наиме, задатак фискалне стратегије је да дефинише опште циљеве економске политике, мере којима би се ти циљеви реализовали уз процену њихових ефеката( узимајући у обзир очекивана макроекономска кретања) у трогодишњем периоду.
Због тога очекујемо да се у 2018. и наредним годинама поштује буџетски календар,односно да нацрт Фискалне стратегије за 2019. са пројекцијама за 2020. и 2021. годину Фискални савет добије на разматрање 30. априла 2018. године, како то предвиђа Закон о буџетском систему.
Мишљење на нацрт Фискалне стратегије за 2020. годину са пројекцијама за 2021. и 2022.годину Нацрт Фискалне стратегије прописује одговарајући, низак фискални дефицит који гарантујe макроекономску стабилност и представља добар основ за израду буџета.
Уз све поменуте проблеме без чијег решавања је мало вероватно да ће се остварити( начелно добри)циљеви Фискалне стратегије, истичемо и то да су у последње време учестале најаве из Владе да ће доћи до растерећења фискалних намета на рад и/ или да ће се додатно знатно повећати поједини јавни расходи( најављује се већа и учесталија индексација зарада и пензија, неки нови програми за пољопривреду који би могли имати фискалне импликације и друго).
План из Фискалне стратегије је да се дефицит државе смањи до 2018. године на 1, 8% БДП-а са 3, 7% БДП-а колико је остварено у 2015. години и тај циљ је начелно добар. Да би се остварило планирано умањење дефицита до 2018. године потребне су уштеде у наредне три године од око 2, 3% БДП-а.
Вероватно највећи недостатак Фискалне стратегије је то што се њом не прецизира када ће се укинути привремено умањење натпросечних пензија којим је нарушен економски однос између уплаћених доприноса и исплаћених пензија.
Приликом израде Фискалне стратегије за 2014. годину адекватно су примењени међународни стандарди и обрачун фискалног дефицита укључио је очекиваних око 60 млрд динара финансијских расхода" испод црте" за активиране гаранције јавних предузећа и санирање солвентности државних финансијских институција.