Примери коришћења Drţavne pomoći на Српском и њихови преводи на Енглески
{-}
-
Colloquial
-
Ecclesiastic
-
Computer
-
Latin
-
Cyrillic
Nacionalni propisi o kontroli drţavne pomoći postupno se harmonizuju sa propisima Evropske unije.
Naime, Uredbom se predviđa da će drţavna naknada pod određenim uslovima biti dozvoljena ineće biti u nadleţnosti Komisije za kontrolu drţavne pomoći.
O čemu je zapravo reč, tj. šta podrazumeva primena Zakona o kontroli drţavne pomoći i kakve su obaveze u primeni tog zakona po Sporazumu o stabilizaciji i pridruţivanju?
Pristalice drţavne pomoći javnim preduzećima i ustanovama, međutim, smatraju da se time finansira javni interes koji trţišno usmereni mediji potpuno zanemaruju.
Poboljšanje ekonomskog poloţaja se u dokumentu pominje samo na jednom mestu, kao cilj kome će drţava teţiti" poboljšanjem regulatornog okvira iraznim oblicima drţavne pomoći".
Combinations with other parts of speech
Zakonom o kontroli drţavne pomoći, zabranjena je u bilo kom obliku dodeljena drţavna pomoć, ako narušava ili preti da naruši konkurenciju na trţištu, osim kada je 16 samim Zakonom drugačije predviĎeno.
Na samom kraju 2011. godine, Vlada je usvojila Uredbu o izmenama idopunama Uredbe o pravilima za dodelu drţavne pomoći kako bi se unele posebne odredbe o drţavnoj pomoći javnim preduzećima.
U medijskoj industriji poslednjih godina postoji očekivanje da će se negativne posledice drţavne intervencijeu medijsko trţište izbeći, a pozitivne ojačati, potpunom harmonizacijom domaćih zakona sa propisima Evropske unije o dodeljivanju drţavne pomoći.
Citirani član 86. zapravo je današnji član 106 Ugovora o funkcionisanju Evropske Unije,kojim se polje primene pravila o kontroli drţavne pomoći, proširuje i na javna preduzeća, odnosno preduzeća kojima su dodeljena kakva posebna prava.
Ugovora o funkcionisanju Evropske Unije predviĎa da se u odnosu na javna preduzeća i preduzeća kojima su dodeljena posebna prava neće donositi nove, niti odrţavati na snazi stare mere, koje bi bile u suprotnosti sa načelima nediskriminacije,zaštite konkurencije i kontrole drţavne pomoći utvrĎene tim Ugovorom.
Drţava se, naime, Medijskom strategijom obavezala da će, od 1. januara 2012. godine, primenjivati propise koji se odnose na kontrolu drţavne pomoći u skladu sa Sporazumom o stabilizaciji i pridruţivanju sa EU, odnosno sa Prelaznim trgovinskim sporazumom.
RTV je 2010. godine dobio 87, 6 miliona dinara drţavnih subvencija, što je tek nešto manje od prihoda koje zarađuje od TV oglasa( 89, 5 miliona). 124 RTS je u novembru 2011. godine traţio da mu se otpiše dug za korišćenje radiofrekvencija, protiv čega su protestovala medijska udruţenja, ističući dabi to bilo u suprotnosti sa zakonskom regulativom drţavne pomoći.
Podsetimo, Srbija se i Sporazumom o stabilizaciji i pridruţivanju, u članu 73, odnosno Prelaznim trgovinskim sporazumom, u članu 38, obavezala daharmonizuje svoje propise u oblasti kontrole drţavne pomoći sa propisima EU, odnosno da u toj oblasti primenjuje pravila koja se primenjuju u EU.
Prema zvaničnim podacima iz Strategije razvoja sistema javnog informisanja,planirana budţetska davanja medijima u vidu drţavne pomoći, 2011. godine iznosila su 2. 513 miliona dinara( oko 25 miliona evra): iz budţeta Srbije donirano je oko 5 miliona evra, iz budţeta Vojvodine 3, 5 miliona, a prema podacima iz oko 90% opština, iz lokalnih budţeta 16, 5 miliona.
Kao test spremnosti drţave da implementira Medijsku strategiju,posluţiće upravo njeno pridrţavanje predviĎenih rokova iz Akcionog plana koji se odnose na primenu propisa o kontroli drţavne pomoći, budući da su ti rokovi u Akcionom planu najkraći.
Tokom 2011. godine napravljen je prvi pokušaj da se projektno finansiranje iprincipi transparentne i nediskriminatorne drţavne pomoći ustanove kao opšti sistem raspodele Medijske slobode Srbije u evropskom ogledalu Page 58 sredstava iz lokalnih budţeta, koje opštine odvajaju za obezbeđivanje informisanja od lokalnog značaja.
Prema ovom dokumentu, drţave su u obavezi daobezbede redovnu i efektivnu kontrolu trošenja javnih sredstava od pretplate( jer i ona predstavljaju vid drţavne pomoći) i da spreče preplaćivanje i unakrsno subvencionisanje javnih radiodifuznih servisa.
Kada Akcioni plan govori o primeni Zakona o kontroli drţavne pomoći u skladu sa Sporazumom o stabilizaciji i pridruţivanju, on bi mogao misliti na član 74. ovog Sporazuma koji predviĎa da će istekom roka od 3 godine nakon stupanja sporazuma na snagu, Srbija primeniti načela koja su utvrĎena u Ugovoru o EZ, sa posebnim upućivanjem na član 86. tog ugovora, na javna preduzeća i preduzeća kojima su dodeljena posebna prava.
Sada, meĎutim, i Ministarstvokulture, informisanja i informacionog društva, i Ministarstvo finansija iKomisija za kontrolu drţavne pomoći ćute i ne vidi se da se bilo ko priprema da od naredne godine bilo šta u modelu finansiranja medija promeni.
Vlada Srbije je nedavno usvojenom Strategijom razvoja sistemainformisanja Srbije( septembra 2011) potvrdila opredeljenje da poštuje principe dodeljivanja drţavne pomoći za pruţanje usluga od opšteg ekonomskog interesa, što drţavno finansiranje medija treba da učini kontrolisanim, transparentnim i neutralnim.
Prelaznim trgovinskim sporazumom sa EU kaonjegovim operativnim mehanizmom( 2008), Srbija se obavezala da svoje propise u oblasti kontrole drţavne pomoći uskladi sa pravom Evropske unije o drţavnim intervencijama u ekonomskoj utakmici i dodeli pomoći poslovnim subjektima( u vidu subvencija ili drugih vrsta ekonomskih prednosti).
Ono što najviše zabrinjava, jeste činjenica da, u ovom trenutku, postoje različita tumačenja koja se odnose na trenutak u kome citirani rok od 3 godine ističe, odnosno,u kome će eventualno neprimenjivanje propisa o kontroli drţavne pomoći koju predstavlja i vaţeći model finansiranja javnih preduzeća, predstavljati i povredu Sporazuma o stabilizaciji i pridruţivanju, a ne samo propust da se ispoštuje rok predviĎen Akcionim planom.
U skladu sa Zakonom, drţavna pomoć moţe biti dozvoljena ako se dodeljuje, izmeĎu ostalog, radi izvoĎenja odreĎenog projekta od posebnog značaja za Republiku Srbiju.
Posledice neupisivanja u Registar medija Izdavaču medija koji nije upisan u Registar ne mogu se sufinansirati projekti niti na drugi način dodeljivati drţavna pomoć.
Naime, predstavnicima medijske zajednice predstavljeno je da se na ovaj način zapravo definitivno menja model finansiranja medija u Srbiji, odnosno daće neposredno budţetsko finansiranje drţavnih medija već od 1. januara iduće godine biti tretirano kao nedozvoljena drţavna pomoć.